december - maart (Australie en Nieuw-Zeeland) - Reisverslag uit Geraldine, Nieuw Zeeland van Mayke Dijk - WaarBenJij.nu december - maart (Australie en Nieuw-Zeeland) - Reisverslag uit Geraldine, Nieuw Zeeland van Mayke Dijk - WaarBenJij.nu

december - maart (Australie en Nieuw-Zeeland)

Blijf op de hoogte en volg Mayke

20 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Geraldine

Mijn laatste blog is inmiddels zo lang geleden dat ik bijna niet weet waar ik moet beginnen. Ik eindigde de vorige blog bij kerst, inmiddels is het bijna Pasen.. Ik zal proberen de highlights van de afgelopen 3 maanden op te schrijven.

Beginnend dus bij kerst en oud&nieuw:
de laatste 2 weken van 2016 verbleef ik nog in Sydney. Vanwege de drukte in Sydney deze 2 weken was het verplicht om minima 14 dagen in hetzelfde hostel te verblijven. Het leuke daarvan was dat ik dus ook 2 weken dezelfde roommates had. We hebben een hele leuke tijd met elkaar gehad: feestjes, strand, wandelingen, spelletjes, kamer versieren in Kerstsfeer, etc. Wij zijn ervan overtuigd dat we de leukste kamer van het hostel hadden ;). 1e kerstdag zijn we naar Cogeebeach gegaan. Het was mega druk maar heel leuk om mee te maken. 's avonds was er een Nederlands feestje (tot stand gekomen via Facebook) op Shelly beach. Met zo'n 100 anderen hebben we daar een bbq gehad en 's avonds laat met de ferry langs het operahouse weer terug. Het was heel gek om Kerst in de zomer mee te maken. Ik heb dan ook echt geen Kerstgevoel gehad dit jaar, maar dat haal ik vast volgend jaar weer in.
Met oud&nieuw zijn we uiteraard naar het vuurwerk bij de Harbourbrigde gaat kijken. We hadden een perfect plekje een stukje buiten het centrum waar we prachtig uitzicht hadden en het niet zo druk was. 's middags daar al naar toe gegaan en 's avonds de mooiste vuurwerkshow die ik ooit gezien heb! Er waren helaas na 12 uur maar weinig feestjes in de stad waar je nog naar toe kon, daarom (na 2 uur worstelen door al het verkeer) redelijk op tijd terug in het hostel. Ondanks dat was het een hele leuke ervaring en hebben we een onwijs leuke middag/avond gehad.
1 januari hebben we traditie getrouw meegedaan aan de nieuwjaarsduik. zo'n 200 nederlanders verzamelden zich met Oranje kleding op Bondi beach. Na het Wilhelmus stormde iedereen de zee in. Dit was hilarisch omdat de lokale bevolking die na oudjaarsavond nog lagen uit te kateren op het strand, totaal overromeld werden door deze oranje blije invasie.

Januari, oostkust.
Via Facebook ben ik in contact gekomen met 2 Nederlandse jongens die met hun auto door Australie reisden en steeds nieuwe medereizigers hadden om de kosten en de fun mee te delen. Ik wilde graag vanaf Sydney via de Oostkust naar het Noorden reizen en ik kon met deze jongens mee rijden. Een andere Duitse jongen stapte ook in Sydney in en zo hebben we met zijn 4en in 1 maand de hele Oostkust langs gereden. We hebben veel gekampeerd onderweg en doordat ze een 4x4 hadden, konden we veel touristische routes nemen. We hebben naast de bekende plaatsen ook veel nationale parken en andere mooie plekken bezocht.
1x zijn we tijdens het kamperen zo hard weg geregend dat we om 10 uur 's avonds nog besloten alles in te pakken en een droge accomodatie op te zoeken. Toen we eenmaal droog in het hotel zaten (dat goedkoper was dan de hostels) konden we hier wel om lachen. De dag daarna ook nog autopech maar gelukkig kon dit op tijd worden opgelost zodat de jongens nog mee konden doen aan hun surflessen in Byron bay. Omdat ik al gesurfd had, heb ik me vooral vermaakt in het surfstadje op het strand en in de winkeltjes.
De Oostkust zelf is me eigenlijk, op een paar plaatsen na, een beetje tegen gevallen. De stadjes en de stranden waren heel mooi maar daartussen is niks. En dan heb ik het niet over een uurtje niks maar over uren rijden langs weilanden en bossen, waar geen huizen of mensen te bekennen zijn en de omgeving steeds hetzelfde is. Gelukkig maakte de mooie plaatsen en de bijzondere kampeerplekken heel veel goed.

Fraiser Island was geweldig! omdat wij een 4x4 hadden, konden we met onze eigen auto op het eiland (normaal gesproken moet je tours boeken waarmee je dan met een groep het eiland op kan). we zijn 2 dagen op het eiland gebleven en kilometers over het strand en door het bos gereden. We kampeerden op het strand en zijn om 5 uur 's ochtends opgestaan om de zonsopgang te zien. Helaas hadden we, door een kapotte startmotor, weer autopech. Gelukkig werden we al gauw weer op gang geholpen door een van de andere auto's op het eiland en konden we onze weg, zonder de auto nog uit te zetten, weer vervolgen.
Tijdens onze laatste kilometers op het eiland hebben we ook nog Dingo's gezien. Dit zijn een sort wilde honden die daar op het eiland leven.

De volgende bijzondere stop was Airle Beach. Hier hebben we een paar nachten in een hostel geslapen (ook wel weer eens lekker om te kunnen douchen en de was te doen). Vanaf Ailre Beach vertrekken de boten naar de Whitsundays. Dit is een eilanden groep in de Great Barrier reef. Ik heb 2 dagen en 2 nachten gevaren op een groot zeilschip. we hebben gesnorkeld, gefeest, liggen zonnen en we zijn naar Whitehaven Beach geweest (het strand met het fijnste zand ter wereld). Leuk weetje: een gedeelte van de film The Pirates of the Caribean is daar opgenomen.
Het snorkelen vond ik het leukst. Ik heb veel verschillende soorten koraal, vissen en een aantal zeeschildpadden gezien.

Na de Whitsundays kwam Magnetic Island. Ondanks dat ik hier niet veel van verwacht had, bleek dit een hele mooie plek te zijn. We hebben hier gesnorkeld in heel helder water, de zonsondergang gezien op het strand en prachtige routes gereden. Ook hebben we hier Rock Walibi's kunnen voeren. Zij leven daar in het wild maar zijn zo gewend dat ze gevoerd worden, dat ze naar je toe komen als je eten hebt. Heel bijzonder!
Ook heb ik hier mijn eerste wilde Koala's gezien tijdens een wandeling en tijdens de lunch werden we vergezeld met een Possum. Ook deze had ik nog niet eerder gezien.

Eind januari hadden we onze eindbestemming `Cairns' bereikt. Wat was het daar warm en benauwd!! 2 keer naar buiten kijken en je kon weer douchen omdat je helemaal bezweet was. Omdat we de auto nog hadden (deze zou verkocht worden) konden we nog een paar dagen weg. Zo hebben we een heel stuk van het Daintree Rainforest kunnen zien en een paar leuke offroad routes ontdekt.
Helaas was het voor Sjoerd en Steven (de twee Nederlandse jongens) tijd om weer terug naar Nederland te gaan. Ook Hans (de Duitse jongen) vertrok weer naar het zuiden van Australie om daar werk te zoeken. Mijn vliegtuig naar Nieuw Zeeland zou pas 4 februari vertrekken dus ik had nog ongeveer een week in Cairns.
Gelukkig heb ik me goed kunnen vermaken. Veel naar het zwembad geweest (vanaf halverwege de oostkust richting het noorden kan je niet meer in de zee zwemmen door kwallen en krokodillen), een dagje mee geweest met 2 meiden die een auto hadden, bioscoop en op mijn verjaardag heb ik een auto gehuurd om samen met iemand die ik al een keer in Sydey had ontmoet, een dagje te touren.

New Zealand.
4 februari vloog ik van Cairns naar Auckland. Midden in de nacht vervoer zoeken van het vliegveld naar de stad en een hostel zien te vinden was weer een hele overwinning!
Na een paar dagen Auckland vertrok ik 8 februari met de Kiwi bus voor mijn reis door New Zealand. Dit is een busreis met mensen van ongeveer mijn leeftijd. je kunt zelf verschillende routes boeken, de accomodaties zijn dan gegarandeerd. Je kunt overal uitstappen en langer blijven, je stapt dan later weer op een andere bus om je route te vervolgen.
De eerste dagen hebben we op het Noorder eiland gereisd.

In Waitomo ben ik gaan Black Water Raften. Dit hield in dat ik me weer in een sexy wetsuit gehesen heb en gewapend met een rubberen band, het ijskoude water in de glowworm cave getrotseerd heb. Het was een hele leuke ervaring om wandelend en zwemmend door de grot te gaan. De glowworms waren adembenemend om te zien!

Rotorua was de volgende stad. Midden in deze stad zijn verschillende geisers te vinden. Heel bijzonder om overal warm water en stoom uit de grond omhoog te zien komen. Een onaangenaam iets daarbij was wel dat de stoom die uit de grond komt, naar rotte eieren stinkt.
's avonds hebben we een Maori Village bezocht. We hebben daar een hele voorstelling gekregen van hoe zij hier vroeger geleefd hebben. Een groot verschil tussen de Aboriginals en de Maori's is dat Maori's trots zijn op hun cultuur en dat de Nieuw Zeelandse bevolking hen en hun cultuur ook respecteert. We hebben een traditionele maaltijd gekregen die bereid was in een `hangi' (een soort oven in de grond gemaakt van doeken en hout).

In Taupo zijn we meerdere nachten gebleven. Het was fijn om even tot rust te kunnen komen na al dat reizen. Een mooie plaats aan het grootste meer op het noorder eiland.

15 januari maakten we de oversteek naar het Zuider Eiland. Ook hier heb ik prachtige dingen gezien. De natuur is er heel mooi met veel bergen, watervallen en een aantal gletsjers.
1 van de dingen die ik erg leuk vond om te doen was in Westport. We hebben daar met een groep het strand opgeruimd en schoongemaakt. Hierna hadden we een bbq op het strand en tot in de late uurtjes een groot kampvuur met de mooiste zonsondergang die ik ooit gezien heb.

In Franz Josef had ik in een soort opwelling besloten dat ik het wel zag zitten om uit een vliegtuig te springen. Het scheen een van de mooiste plekken op aarde te zijn om een skydive te doen, boven de gletsjers. Helaas heb ik 3 dagen gewacht maar na 7 mogelijkheden was het weer toch te slecht voor de dive. Wel heb ik een mooie wandeling gemaakt naar de Franz Josef glacier.

Queenstown vond ik heel leuk. Erg toeristisch maar het ligt in een hele mooie omgeving tussen de bergen en aan een meer. Ook heb ik er een paar fantastische feestjes gehad. In Queenstown hadden we een nieuwe kans op de skydive te doen. Omdat ik me eenmaal over de angst had heen gezet, wilde ik het toch graag doen. Het weer was geweldig dus daar gingen we.. Ik had verbazingwekkend genoeg geen spanning op de weg ernaar toe en in het vliegtuig. Tot het moment dat het vliegtuig open ging. OEPS!! Ik moest als 3e springen en zag de eerste 2 uit het vliegtuig gaan. Deze vielen niet gewoon netjes naar beneden zoals ik verwacht had. Ik was even vergeten dat het natuurlijk hard waait en het vliegtuig ook vliegt. ze werden dus, zodra ze sprongen, uit het vliegtuig gesleurd door de wind. Toen ik dat zag kon ik helaas niet meer terug.. Gelukkig hoefde ik zelf niet te springen maar duwt degene die aan je vast zit je uit het vliegtuig. De eerste 5 seconden waren de ergste van mijn leven! De volgende 1,5 minuut waren de geweldigste! Doordat je zo hard valt, zweef je eigenlijk op de wind en voelt het niet als vallen. Het was zo tof om te doen!! En het uitzicht waanzinnig.

Helaas werd ik in Queenstown ziek. Natuurlijk had ik helemaal geen tijd om ziek te worden dus op wat na middagdutjes na heb ik het niet rustiger aan gedaan.
Ik heb een dagtrip naar Milford sound gedaan. Helaas was het weer niet zo mooi en vond ik Milford sound niet heel veel mooier dan de fjorden die ik al eens in Noorwegen gezien heb. De weg ernaar toe was echter wel erg mooi. Er gaat maar 1 doodlopende weg naar Milford dus het was erg rustig en hierdoor hadden we alle tijd om de omgeving te kunnen bekijken en wat wandelingen te maken.

Na Queenstown zijn we naar Lake Tekapo gegaan. Ik heb nog nooit zulk blauw water gezien!! Het meer waaraan de accomodatie lag was een gletsjermeer en daardoor zo blauw. Inmiddels werd ik steeds zieker en had ik al een paar dagen flinke koorts en keelontsteking.
Gelukkig kwam ik de dag daarna aan in Geraldine waar een nicht van mijn moeder woonde. Ik had haar al gebeld toen ik in Nieuw Zeeland was met de vraag of ik een paar dagen langs mocht komen. Gelukkig had ze toen als gezegd dat ik zo lang mocht blijven als ik wilde. Dit kwam, nu ik ziek was, helemaal goed uit! Na wat bezoekjes langs de dokter en apotheek was ik er na ruim een week weer helemaal bovenop.
Ik had mijn vlucht naar Indonesie uitgesteld en kon nu rustig herstellen en nog wat leuke dingen dingen doen.
Het laatste weekend zijn we naar Moeraki Boulder geweest. We kampeerden langs het strand en hebben lange wandelingen gemaakt.

donderdag 23 maart vertrek ik van Christchurch naar Indonesie. Ik blijf 3 weken op Bali (en misschien Lombok). Half April ga ik naar Thailand waar ik samen met mijn moeder 2 weken zal rondreizen.
Begin mei kom ik weer naar huis.

Foto's zal ik weer op facebook plaatsen.

• 20 Maart 2017 - 18:45

Thera Corné Oma:

Hai Mayk,

Wat leuk "eindelijk"

• 21 Maart 2017 - 07:26

Mick:

Klinkt als veel feestjes, veel pret en af en toe mooie dingen zien!
    Veel plezier in Indonesië!

• 03 April 2017 - 07:24

Bep Baars:

Hoi Mayke dank voor je vriendschapsverzoek. Leuk om je op je bijzondere reis te volgen. 1 deel van je reisverslag gelezen. Feestjes kerst / oud en nieuw in buitenland. Leuke ontmoetingen. Vanavond ga ik weer verder lezen. Lieve groet, Bep